Bloggerek vs. celebek

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A különböző márkák már réges-régen felismerték a lehetőséget a sztárokkal való reklámozásban: sokan követik őket és hatással vannak a követőikre. Főleg a fiatalabb korosztálynál nyerő ez a befolyásolás, hiszen ők gyakran példaképként tekintenek a hírességekre szépségük, stílusuk, sikerük vagy egyáltalán az életük miatt.

Fordult a kocka

Ki ne akart volna gyerekkorában az akkori tini sztárokra hasonlítani, és ehhez mindent leutánozni róluk? Aztán szép lassan felnőttünk, de ideáljaink tovább inspirálnak minket. Épp ezt a ráhatást használják ki a márkák – illetve már csak próbálják. Egy nemrégiben elkészített felmérés szerint ugyanis a celebek hírértéke leáldozóban van és az emberek inkább a bloggerektől lesik el a tippeket. A Collective Bias 14000 embert kérdezett meg befolyásoltságukról, és megdöbbentő módon csupán 3% nyilatkozta azt, hogy megvenne egy terméket, ha azt egy híresség ajánlaná, viszont elképesztő 60% szerint vásárolt már meg azért valamit, mert egy általa követett blogon olvasott az adott dologról. A vásárlók 30%-ára sokkal inkább befolyásoló hatással van egy nem-celeb blogger ajánlása, mint egy hírességé – derül ki a felmérésből.

blogger

Reklám vagy vélemény

Az eredmény nem meglepő, hiszen a bloggerek, általában azért kerülnek a figyelem középpontjába, mert arra törekszenek, hogy az újdonságokat elsőként szerezzék meg vagy próbálják ki, legyen az egy új smink, vagy egy tervező ikonikus darabja. Ám ez még nem elég ahhoz, hogy az emberek jobban bízzanak bennük. Az ok, amiért az emberek őket preferálják az az, hogy ők véleményezik is ezeket a termékeket, és nem ritkán bírálják is, ezért hihetőbbnek hat tőlük egy-egy pozitív vélemény, így kevésbé tűnik még egy fizetett reklám is reklámnak.

Y generáció

Egy bizonyos csoport még hűségesebb: az Y generáció tagjai, akiknél 70% előnyben részesíti a bloggereket a hírességekhez képest. Ez azzal magyarázható, hogy a két csoport egy korosztályhoz tartozik és sokkal inkább hasonlít az életvitelük egymáséra, mint a sztárokéhoz, mind anyagiakban, mind pedig az élet egyéb területein. Mindenki jobban szeret a barátnőjétől tanácsot kapni, és a bloggerek a rendszeresen megjelenő barátságos hangvételű cikkeikkel, amelyekbe gyakran az olvasót is belevonják, szimpatikusabbak lehetnek egy potenciális vásárló számára.

hello

Sajnos egyre inkább észlelik ezt a fajta befolyásoltságot a márkák is és válnak a bloggerek „szponzorálttá”, amely miatt esetleg veszíthetnek hitelességükből. Egyelőre viszont még úgy tűnik, hogy maradnak a csúcson egy ideig.

Képek forrása: Instagram