A fenntartható divat

Fenntartható energia, fenntartható kávé, fenntartható fejlődés – és még sok hasonló fogalom van jelen az életünkben, de nem biztos, hogy tudatosul bennünk mennyire fontos is ezekre odafigyelni.

A nem megújuló energiaforrások rémisztő csökkenését már régen észrevették a tudósok és azok, akik a Föld jövőjét a szívükön viselik, a tőlük telhetőt meg is teszik érte.

Környezetszennyezés

Az olajipar után a textil gyártásának folyamata okozza a legnagyobb környezetszennyezést a világban. Több, mint húszezer liter víz is szükséges lehet egy kilónyi pamut elkészítéséhez, amely körülbelül egy póló és egy farmer elkészítéséhez elegendő. Akár nyolcezer különböző vegyi anyagot használhatnak fel egyetlen ruhadarab életútja során a festéstől kezdve az eladásra előkészítésig.

Mit tehetnek a márkák?

Szerencsére egyre több márka veszi észre a komolyságát annak, hogy ha ilyen nagy mértékű ütemben zajlik a gyártás, az bizony már a környezet és az abban élők kárára mehet. Több lehetőség is adott számukra ennek kiküszöböléséhez:

  • fenntartható szövetfajták használata – például pamut keverése más textíliákkal, kender, bambusz, vagy szintetikus anyagokra váltás,
  • kémiai anyagokkal való jobb gazdálkodás – ide sorolható például a vízhasználat visszaszorítása,
  • a termékek és életútjuk nagyobb átláthatóságának biztosítása – ezzel elősegítve a munkások védelmét is,
  • a ruhadarabok csomagolásának csökkentése – kevesebb csomagolás = kevesebb szemét,
  • a már megunt és kidobott textíliák újrahasznosítása.

Mit tehetünk mi?

Általánosságban elmondható, hogy amiért nem kell sokat tennünk, vagy nem kerül sokba, azt nem is érzékeljük értékesnek. A fast fashion térhódításával és az online vásárlás elterjedésével a termékek ára is csökken, és a könnyen és olcsón beszerezhető divatos darabok miatt kialakult egyfajta gondolkodás az emberekben, hogy ha valami elszakadt, vagy már régi, akkor azt csakis egy újjal lehet helyettesíteni. Így lehet, hogy egy egyébként tíz perces ráfordítással újjá vagy hibátlanná varázsolható ruhát inkább kidobnak, és újra potom összegért vesznek egy újat – ezzel is növelve a divatipar környezetszennyezését.

Ám nem kell ahhoz világmárkának lennünk, hogy tegyünk a fenntartható divatért:

  • hasznosítsd újra a ruháidat – a H&M üzleteiben ajándékutalványra válthatod megunt ruháidat,
  • cseréljetek a barátnőiddel – így úgy frissíthetitek a ruhatáratokat, hogy pénzt sem költötök, jól is érzitek magatokat, és még a Földért is tettetek, van ennél jobb?
  • turizz – rengeteg kincs lapul a turkálókban, és attól sem kell félned, hogy más ruháját hordod, hiszen gyakran még címkés darabok kerülnek a vállfákra!

 

Habár gondolhatjuk azt, hogy egy felső még nem a világvége, viszont ha mindenki csak eggyel kevesebb felesleges darabot venne, az már óriási lépés lenne a fenntartható divat irányába.

 

Források: Triplepundit, Triplepundit, Business of Fashion