Hygge: a dánok kulcsa a boldogsághoz

Mi is az a „hygge”? A legújabb divathóbort, egyfajta életérzés, a dánok boldogsághoz vezető útja – és mindenkinek valami más.

A hygge szó – aminek több kiejtése is ismert, a legelterjedtebb a „hoo-gah” – legközelebbi angol megfelelője talán a cozy, illetve cosiness – azaz kényelem, meghittség, barátságosság. Ennél azonban sokkal többet jelent: egy olyan élethez való hozzáállást, amely a mindennapok élvezetén és a pozitív világszemléleten alapszik. Dániát a világ egyik, ha nem a legboldogabb országaként tartják számon, és sokan ezt az előkelő helyezést (a jóléti állam egyéb előnyei, például az ingyenes közoktatás mellett) a hyggének tulajdonítják.

6

De hogyan is működik ez a gyakorlatban? Hogyan érezhetjük ezt a bizonyos hyggét? Maradjunk otthon, kucorodjunk a kanapéra egy puha takaróval, égessünk gyertyát (egy felmérés szerint a dánok fejenként majd hat kiló gyertyaviaszt égetnek el évente!) és igyunk forró teát vagy kakaót! Még inkább hygge, ha ott vannak veled a barátaid, ropog a tűz a kandallóban és odakinn hóvihar tombol – ugye, tudod, milyen érzésre gondolunk? Ez a meghittség persze mindenki számára mást jelent. Valakinek a bekuckózást egy jó könyvvel, valakinek pedig egy hosszú túrát az erdőben. Hygge lehet egy vintage textília, a kifeszített kötélen száradó ruhák vagy amikor reggel pont jó szögben esik be az ablakon a fény…

A hygge nem új találmány. A dán kultúra szerves része, épp úgy a DNS-ükbe kódolt, mint ahogy az amerikaiak a szabadságukra büszkék. Néhány hónappal ezelőtt azonban ez az életérzés futótűzszerűen kezdett terjedni, igazi trend lett belőle. Instagramon több, mint 1,6 millió fotót láttak el ezzel a hashtaggel, egyre több könyv jelenik meg a témában – például a The Little Book of Hygge, Meik Wikingtől, vagy a The Year of Living Danishly a Nagy-Britanniából Dániába költöző Helen Russell-től – és a „hygge” esélyes volt, hogy elnyerje a 2016-os Év Szava címet (egyébként a „post-truth” nyert).

Miért pont most nyert teret ez az életfilozófia? Talán ez egy reakció arra az elitista, ám egyre inkább jellemző hozzáállásra, hogy csak akkor élsz igazán jól, ha ezer forintos frissen facsart narancslevet iszol, amit a legújabb iPhone 7-tel fotózol le Instagramra. Egy olyan világban (elnézést a közhelyért!), ahol fontosabb a kinézeted, mint a gondolataid, ahol státuszszimbólum, hogy milyen táskád, autód vagy férjed/feleséged van és ahol a depresszió népbetegség igenis radikális tett gyertyafényben forrócsokizni, hallgatni a mennydörgést és egyszerűen boldogságot meríteni mindezekből. Talán ezért is ilyen népszerű a hygge: mert személyes, mindenkinek más mégis mindenki számára átélhető. Mert nem vásárlásra ösztönöz, hanem a pillanat, az egyszerűség élvezetére. Nem csoda, hiszen egy olyan nemzettől származik, amely a sötét télben talál komfortot!

7

 

A képek forrása: Pinterest

Reklámok