Vásárlói etikett, avagy mitől utálnak meg az eladók

Egy boltban könnyű azt gondolni, hogy minden alkalmazott azért van, hogy kiszolgáljon, és a vásárlói élményed minél élvezetesebb legyen. Ezért aztán sokan hamar felháborodnak, ha elfogyott a tej vagy nincs apró a kasszában, nem gond az se, ha leversz valamit – majd valaki takarít utánad, ezért fizetik. Tudom, mert én is így gondolkoztam – aztán egyszer csak fordult a kocka.

Lassan hat hónapja dolgozom egy kisboltban az egyetem kollégiuma mellett. Szerencsés vagyok: a vásárlók nagy része diák, (majdnem) mindenki kedves és udvarias, nem kell megszakadni a munkában és még jól is fizetnek. Van azonban néhány viselkedésforma és hozzáállás, aminek a gondolatától feláll a nemlétező szőr a hátamon. Összegyűjtöttem, mik azok, amikkel a sírba lehet vinni – remélem, ti egyiket se csináljátok gyakran, ha pedig mégis, legalább tudni fogjátok: miattatok olyan mogorva az eladó néni a Sparban!

1. Ha nem szólsz egy szót sem

Lerakod az árut a pultra, átnyújtod a pénzt, fogod a cuccod és már mész is. Ezzel kezdem, mert ez talán a legkisebb probléma – mégis roppant idegesítő, amikor Te kedvesen köszönsz a vásárlónak, megkérdezed, kér-e szatyrot vagy sem, ő meg nemhogy nem köszön (mert oké, szíve joga), de válaszra sem méltat. Vagy beszél hozzád, de olyan halkan, hogy egy szót sem értesz, aztán mérges lesz, ha visszakérdezel.

1

2. Ha a pultra teszed a pénzt

Van abban valami végtelenül megszégyenítő, amikor a kinyújtott kezemet figyelmen kívül hagyva valaki csak levágja az aprót a pultra, hogy a kígyózó sor gyilkos pillantásainak kereszttüzében kelljen felszedegetnem a szétgurult pennyket. Persze egy több, mint 120 országból érkező diákoknak otthont adó kollégium mellett elképzelhető, hogy valaki kulturális okból ne akarjon pénzt kézbe adni (nem tudom, biztos van ilyen), de ez esetben arra számítanék, hogy az illető nem nyújtja a tenyerét a visszajáróért – ilyen azonban meglepő módon még nem történt.

3. Ha eltörsz valamit – de nem szólsz senkinek

Levert sörösüveg, paradicsomszósz, joghurt vagy befőtt – nem egyszer takarítottam már fel a földről ilyeneket. Természetesen előfordul, hogy egy vásárló kezéből kicsúszik valami, sőt, én is vertem már le ezt-azt, nincs ezzel semmi gond. Viszont egy szó nélkül elsomfordálni, hogy magamtól találjam meg a cuccot (mire persze mindenki belesétált és széthordta a padlón) idegesítő dolog. Senki nem fogja kifizettetni veled, amit leejtettél, csak szólj, hogy minél előbb feltakaríthassuk!

2

4. Ha ott hagyod az árut ahol épp meggondolod magad

Csipszek begyűrve az üdítők közé, csokik szétszórva a hűtőpultban… Amikor leemelsz valamit a polcról, hogy aztán öt perc múlva meggondold magad, és oda tedd vissza, ahol épp állsz (akár két, akár harmincöt méterre az eredeti helyétől), na az nagyon megnehezíti az ember lányának munkáját. Megértem, ha nem akarsz visszamenni, de inkább add a kezembe – így legalább tudom, hogy vissza kell raknom, nem felmosás közben veszek észre egy-egy rendellenességet.

5. Ha az utolsó pillanatban jössz

Oh, the joy, amikor 23:58-kor beesik egy tízfős, enyhén ittas társaság, végigszambáznak a gyönyörűen felmosott padlón, megtöltenek öt kosarat áruval (tönkretéve a tökéletesre igazított, feltöltött polcokat) majd távoznak mint akik jól végezték a dolgukat. Mert oké, hogy a bolt éjfélkor zár, de én csak akkor mehetek haza, ha fel van mosva, minden feltöltve és megigazítva, pénz leszámolva, szemetes kiürítve. Mindegy, hogy ez éjfélkor, vagy hajnali egykor van-e.

5

Kívülállóként ez lehet, hogy felesleges, szánalmas panaszáradatnak tűnhet. Miért panaszkodok, ez a munkám, ezért fizetnek! De ha jobban belegondolsz, egy kis extra együttérzéssel és udvariassággal nem csak a bolti dolgozóknak teszel jót, magadnak is.

46f449a4b7830aabdf91d2292e075f9a

 

 

 

Reklámok

Vásárlói etikett, avagy mitől utálnak meg az eladók” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Szia! 🙂
    Érdekes dolog ez a “nem fizettetjük ki” helyzet. Édesanyám is bolti eladó. Ők például sosem fizettettek ki semmit, ellenben egy egri boltban amikor egy barátnőmmel a kasszához tartottunk a sorok között, egy kedves úriembertől elférni is alig lehetett, ennek következtében barátnőm véletlenül meglökött egy borosüveget, mely leesésekor széttört. Mi ott álltunk értetlenül (tekintve, hogy előtte még pattant is egyet az az üveg), majd amíg én ott maradtam, barátnőm elsietett szólni. A közelben levők azt hitték le akar lépni, hogy ne fizessen. Lenézően méregettek, ami egészen addig nem érdekelt, míg visszaértekor nyomában egy ott dolgozóval, aki bunkón visszautasította a segítség felajánlásunk, majd ugyanabban a stílusban elzavart minket a kasszához, az üveg azon darabjával, amin a címke volt, hogy csak fizessük ki és menjünk.
    Bolt válogatja ezt, vagy egy kivételes alkalomnak lehettünk részesei? 🙂

    Kedvelik 1 személy

    • Szia!
      Egy gyors Google-keresés után (lehet nem voltam elég kitartó) nem találtam semmilyen a kérdésre vonatkozó, általános érvényű törvényt vagy szabályzatot, ezért azt mondanám boltja válogatja. Ahol dolgozom az egy elég pici bolt, elég furcsán érezném magam, ha kifizettetnék egy eltörött sörös/boros/akármilyen üveget amikor tudom, hogy egyébként minden másnap tizenöt-húsz fontot is elkölt itt az illető… De el tudom képzelni hogy máshol nem így gondolkodnak. Ettől függetlenül a történeted elég bosszantóan hangzik, nem is csak a fizetés, de a bunkó stílus miatt is… Sajnos nem hiszem, hogy egyedi eset lenne bármelyik szempontból.

      Kedvelés

  2. Nos, akkor elmondanám, hogy dolgoztam mekiben anno. Este tízkor zártunk, és bizony volt, hogy 21:50-kor “esett be” egy harminc fős túristacsoport. És ki kellett őket szolgálni, nem volt mese. Nem egyszer fordult elő abban a pár évben, míg ott dolgoztam, de ez van.

    Igen, kellemetlen, ha nem köszönnek – én szoktam amúgy -, de hát embere válogatja. Az emberek többsége meg bunkó dög, ezt el kell fogadni. Másrészt vannak olyan eladók is, akik oda se bagóznak a vevőre. Én is volt, hogy (nem nevezem meg az üzletláncot), hogy kerestem valamit, odamentem az eladóhoz, és megkérdeztem, hogy nincs-e xy termék. Erre nagy bunkón rám mordul, hogy de van a raktárban, de ő most nem fog elmenni azért, hogy egy darabot kihozzon nekem, van neki jobb dolga is. Mondom, kösz szépen! -.-”
    Pedig tök udvarias voltam, nem hepciáskodtam, semmi. Egy kicsit elcsodálkoztam a dolgon. Szóval, nemcsak a vevők tudnak oltári bumburnyákok lenni.
    Másrészt, lehet, hogy annak a kellemetlen vevőnek éppen rossz napja van, nyűgős a gyerek, otthon nincs valami rendben, vagy a munkahelyen és hát ilyenkor az emberek tudnak türelmetlenek lenni. De van, aki alapjáraton egy taplógomba értelmi színvonalán áll.

    Kedvelik 1 személy

    • Teljesen igazad van, sokan csak alapjáraton bunkók, eladók és vevők egyaránt.
      Hűha, az biztos, hogy mindenkinek vannak rémtörténetei ilyen téren (egy barátnőm például sorban állás közben átlagos hangerőn csevegett valakivel, mire az eladó ráförmedt, hogy fogja már be, mert neki fáj a feje), de ez a van a raktárban, de ő nem fog elmenni érte – na ez kiemelkedik az átlagból az tuti. (Mondjuk engem egy ilyenért kirúgnának szerintem) Félreértés ne essék, ez a cikk teljesen a saját tapasztalataim alapján íródott, de nem gondolom hogy bármelyik viselkedésforma megindokolná vagy igazolná a taplóságot az eladók részéről.

      Kedvelik 1 személy

      • Természetesen, gondoltam, hogy saját szemszögből írtad. Én is tapasztaltam már hideget-meleget mind eladótól, mind eladótól. És persze van a rendes, segítőkész eladó is. Én könyvtári élményekről tudnék ilyen téren regényt írni (könyvtárban dolgozom irodistaként), és hát… oda is néha “elég érdekes” emberek tudnak betévedni.

        Kedvelik 1 személy

      • Gondoltam, bár most már idéntől bizonyos személyek hivatalosan ki vannak tiltva. Ugyanis ehhez a könyvtárosnak joga van a többi olvasó és persze mindenki más érdekében is.

        Kedvelés

      • Szerintem ez teljesen jogos, az olvasókat és a dolgozókat is megilleti a nyugodt környezet! Azért kíváncsi lennék meddig kell elmenni ahhoz, hogy hivatalosan kitiltsanak… Biztos jó történeteid vannak! 😉

        Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s