Mitől jó egy címlap?

Nyilván attól, hogy az újságárus előtt elhaladva kiszúrod a polcon, leveszed és mire észbe kapsz már ki is fizetted. Ha most kezdenék bele, egy újság vagy magazin létrehozásába, esetleg lehetőségem lenne az alapítástól kezdve jelen lenni és szemlélődni akkor, laikusként az alábbi szempontokat venném figyelembe.

Mi a cél?

Az, hogy minél magasabbra rúgjon az eladási index.  Szép köntösbe bújtatva ez a mondat úgy hangzana, hogy minél nagyobb és szélesebb olvasói rétegekhez eljusson a tartalom. Ugye máris mennyivel szebben hangzik! Nézzünk pár követelményt a külcsínt illetően: végig kell gondolni, hogyan lehet tömegeket megfogni, legyen letisztult, kerülje a túl sok szín használatát, ne legyen zsúfolt.

A méret lényeg

Használjunk nagy betűméreteket! Mivel jómagam sajnálom az időt az olvasásra- igen, ezt valóban leírtam- így csak a szalagcímekkel, kivonatokkal lehet engem igazán megfogni. Akik viszont szeretnek magazinozni az internet világában, legalább kapnak némi kóstolót abból, mit is rejt az aktuális szám.Szükséges az apró betűs rész, ami picit tovább boncolja a nagybetűs ízelítőt, megemlít néhány nevet, dob egy két csontot, amire ráugorhatunk és mehetünk a kasszához hónunk alatt az irománnyal.

Képtelenség

Egy címlap jó minőségű kép nélkül olyan, mint Zooey Deschanel frufru nélkül. A magas felbontás, kiváló szerkesztés ebben az esetben elengedhetetlen. Itt aztán szabad és kötelező fotó boltolni. A nyersanyag manipulációja sajnos, vagy nem sajnos elvárás. A jóleső fények és a megfelelő beállítás dollár milliókat jelent. Csak egy lövése van a szerkesztőségnek, egyetlen, amivel minél több szemet oda tud vonzani. Épp ezért nagyon alapos mérlegelés előzi meg a végső döntéshozatalt. Megannyi vázlat és skicc fut át a szakértő kezeken, mire megszületik a nyomtatásba adható forma. Elhagyható, de kár lenne érte, az előfizetési lehetőség felkínálása. Hívjuk fel a vásárló figyelmét arra, hogy akár egy csekk kitöltésével azonnal dönthet úgy, hogy minden hét, hónap elején a postaládájában legyen a nyomtatvány. Hiszen ez nekünk csak jó! Máris látjuk magunk előtt az egymásra hulló húsz ezreseket!

Kategorizáljunk!

Máshogy szólítható meg a női és férfi, vagy akár gyermek közönség. A gyengébbik nem esetében gondoljunk a gasztro-, pletyka-, bulvár-, divatlapokra. Színesek, harsányak, némileg zsúfoltak, mellőznek mindenféle egyszerűséget. Oda vonzzák a tekintetet a különböző betűbetűtípusokkal és betűméretekkel. Üvöltenek a kedvcsináló szalagcímek, szinte megszólítják a járókelőt az újságárus bódé előtt elhaladva.

A férfimagazin ehhez képest letisztult, sallang mentes. Pontosan tudják, hogy a visszafogott, mennyiségét tekintve kevés és harmonizáló színek eleganciájával nyűgözik le a teremtés koronáit (vagy a félmeztelen Rihanna-val). A témát is leszűkítik a jó órák, jó nők, jó autók körére. Félreértés ne essen, kedvelem a férfi nem egyszerűségét. A szó legjobb értelmében. Magamat is a férfi lelkületű és gondolkodású nők közé sorolom.

Természetbúvár lapoknál már kevesebb az írás, a hangsúly inkább a fotón van. A kép itt maga az üzenet, mely sokatmondó és elgondolkodtató vagy éppen sokkoló. Ezek már önmagukban is beillenek egy-egy kötetnek, így a kollektorok örülhetnek, ha mindegyik számot a gyűjteményben tudhatják.

Politikai lapoknál nagyon meggyőző tud lenni a humor, a jellem-, vagy helyzetkomikum. A választást nyert kormány és ellenzékének örök csatáját szemléltető karikatúrák. A címlap szövegei ettől még lehetnek nagyon tárgyilagosak és tényszerűek, a lényeg, hogy kiszolgálják az aktualitásra éhes olvasóközönséget.

p92RCzo

Természetesen vannak olyan volumenű lapok, melyek nagyságuknál fogva nem szorulnak előszóra, mert aki azt megveszi már pontosan tudja, mire is számíthat ha belelapoz.Véleményem szerint jobb, ha kevesebb információt mutat meg a címlap, hiszen ha nem érdekel egy téma, lehet nem veszem meg az újságot. A kevésbe nem lehet bele kötni. A lényeg úgyis az összhangon van. A tömör, velős megfogalmazású szalagcímek, és kifogástalan külsejű híres emberek képei mézesmadzagként hatnak az emberre. A terjedelmes részt pedig hagyjuk meg a kedves olvasónak.

d6d75f13e380ace8f718323324e79c61

Képek forrása: Google