Ásványvíz – kinek melyiket érdemes?

Az az ásványvíz amit fogyasztunk évezredeket várt arra, hogy a poharunkba kerüljön szénsavas vagy szénsavmentes formában. Többnyire ízlés alapján választunk, de vannak bizonyos helyzetek, amikor jobb egy bizonyos típus után nyúlni.

Az ásványvíz népszerűsége az évek múlásával folyamatosan nőtt, a hetvenes évek végén még közel sem volt akkora kultusza mint manapság. Az alábbi diagramon látható, hogy látványosan megugrott az elfogyasztott palackozott ásványvíz mennyisége. 1979-ben még csak 2 liter ásványvíz-bevitele volt 1 év alatt 1 főnek, ez az adat a legutóbbi méréskor, 2014-ben már 117 liter volt.

ásványvíz_mi-eletmodunk1

Az az ásványvíz, ami a poharunkba kerül, évezredekkel ezelőtt szivárgott a mélybe, és míg ott időzött ásványi anyagokat oldott ki a kőzetekből. Minél mélyebb réteget ért el a víz annál magasabb a hőmérséklete és annál több értékes anyag szivárgott bele. Ez a víz tiszta, szennyeződésektől mentes, hisz rengeteg időn át szűrődött. Nem tartalmaz hozzáadott anyagokat – a szén-dioxid nem tekinthető annak, mert a legtöbb víz már természetes állapotban tartalmazza.

1

Ásványvíznek számít a víz, ha a következő ásványi anyagok és nyomelemek tartalma meghaladja az előírt határértékeket: lítium-, szulfid-, nátrium-, magnézium, bromid-, jodid-, fluorid-ion, valamint természetes széndioxid.

Van szénsavas, szénsavmentes és enyhe változatban is. Igazából bármelyiket fogyaszthatjuk, többnyire ízlés kérdése melyik mellett döntünk. Azonban valakinek az egyik ajánlottabb a másiknál.

  • Akinek csontritkulása van, az próbáljon magas kalcium és magnézium tartalmú ásványvizet inni. A csontritkulásért 20-40%-ban a mozgásszegény életmód, a kevés kalciumbevitel és a D-vitamin hiány a felelős.
  • Gyomorégésként ismerjük a reflux betegséget, amelyet a gyomor savas tartalmának nyelőcsőbe való visszaáramlása okozza. Akinél ez a probléma fenn áll, inkább szénsavmentes vizet fogyasszon.
  • A másik véglet, ha valakinek kevés a gyomorsava, ők szénsavas vizet igyanak.
  • Egyre több ember jódhiányos – főleg kismamák –, amit egyrészt az ivóvizek nagymértékű klórozása okoz, ugyanis így a víz veszít jódtartalmából. A jódhiányban szenvedők számára opcionális megoldás a magasabb jódtartalmú palackos víz, de alapjáraton is tartalmaznak jódot az ásványvizek.

3

Minden összetevőt köteles a gyártó a címkén feltüntetni. Az ásványi anyagokat nem tudjuk ásványvízzel „túladagolni”, mert ahhoz 9-10 litert kellene meginni egy nap, és azzal még mindig csak a napi ajánlott bevitelt fedeznénk. Ezért odafigyelve a kellő folyadékszükségletünkre fogyasszuk bátran.

Forrás: Csoma Helga / Mi életmódunk
Képek: Pixabay.com; a diagram a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség adatain alapszik