Vajon a ruha teszi a feministát?

Mára a feminizmus igazi buzzworddé vált – a divatipar pedig igyekszik megszedni magát a trenden. Miután a Dior “We should all be feminists” pamutpólóját pillanatok alatt elkapkodták (a közel 172 000 forintos árcímke ellenére), nehéz úgy végignézni bármely fast fashion márka kínálatán anélkül, hogy hasonló feliratos felsőket ne találnánk. “GRL PWR”, “This is what a feminist looks like”, “The Future is Female” – és még sorolhatnánk. De fel kell tennünk a kérdést, hol a határ az elveink és értékítéletünk kifejezése, és a kényelmes, ámde annál hatástalanabb kanapé-aktivizmus között?

Nem vagyok feltétlenül a különböző feminista szlogeneket hirdető holmik ellen. Viszont több probléma is van ezzel a “trendi” feminizmussal.

t-shirt activism

1. Ki varrta a ruhát, amit megveszel?

Egy hangzatos szlogennél többet számít, hogy hogyan állították elő azt a bizonyos terméket. Vásárlásoddal helyi vállalkozásokat támogatsz, akik fenntartható anyagokból, kis darabszámban állítják elő az árujukat, és igazságos béreket fizetnek az alkalmazottaiknak? Szuper! Ha azonban a H&M, Primark, és más fast fashion márkák kínálatából válogatsz, a “Hatalmat a nőknek!” feliratú pólódat jó eséllyel kiszolgáltatott, színes bőrű nők varrták éhbérért, hosszú műszakok során, embertelen körülmények között. Mennyire feminista az, aki ehhez önszántából hozzájárul?!

sweatshops

2. Mit közvetít az a bizonyos szlogen?

Első ránézésre könnyű beleszeretni ezekbe a pólókba, pedig sokuk üzenete távol esik az interszekcionális feminizmus ideológiájától. “A jövő a nőké” kijelentés például kizárja a mozgalomból a transznemű, agender vagy éppen nembináris identitású embereket – holott a cél az inkluzivitás, nyitottság, és figyelemfelhívás lenne. A már említett Dior póló több szinten is problematikus: 490 fontos árcímkével erősen limitált a célcsoportja – aki egyetért az üzenettel, és ennyi rendelkezésre álló pénze van, akár egy nőkért küzdő civil szervezetet is támogathatna. A felirat ráadásul (“We should all be feminists”) szó szerint idézi a nigériai Chimamanda Ngozi Adichie azonos című Ted Talkját, illetve esszéjét – anélkül, hogy bármiféle elismerést adna neki.

 

3. A tettek hangosabban beszélnek, mint a szavak

Nem muszáj tüntetni járni vagy melltartót égetni, de valamilyen formában azért hozzá kell járulnod a mozgalomhoz ahhoz, hogy ne legyen hiteltelen az “Így néz ki egy feminista” pólód. Olvass, képezd magad a témában! Változtasd meg a saját gondolkodásmódod és szóhasználatod – és szólalj fel, ha nőellenes viselkedést tapasztalsz. Ha teheted, önkénteskedj feminista egyesületeknél, vagy támogasd a munkájukat anyagilag (itt egy lista a női civil szervezetekről kiindulási pontnak). Kérdezd választott képviselőidet, mit tesznek a nemi egyenjogúságért, vagy épp a szexista rendszer ellen – vond őket felelősségre, ha semmit! Végezetül pedig ne hidd, hogy egy ember tettei nem vezetnek sehová – ne feledd, sok kicsi sokra megy.

women unite

 

 

Reklámok