Miért fontos a probiotikumok alkalmazása?

A probiotikumok a bélrendszerben található jótékony baktériumok, amelyek elengedhetetlenek az egészséges bélflóra fenntartásához. Elősegítik az emésztést és növelik a szervezet védekezőképességét.

A bélflóra hasznos és káros baktériumokból áll, melynek egészsége különösen fontos abból adódóan, hogy az immunrendszer 70%-a bélben található. A bélflóra állapota akkor a megfelelő, ha a hasznos baktériumok, a probiotikumok túlnyomó többségben vannak a káros baktériumokkal szemben. Ehhez az egyensúly megtartásához vagy kialakításához érdemes probiotikumot bevinni a szervezetbe, probiotikus készítmények vagy élelmiszer formájában.

Melyik formában szedjük?

Probiotikumhoz juthatunk a vény nélkül vásárolható kapszulák vagy oldatok formájában, de élelmiszereken keresztül is. A legismertebb természetes probiotikom-források egyike az élőflórás joghurt, mely bifidobaktérimokat és laktobaktériumokat is tartalmaz. Szintén probiotikus élelmiszer a savanyú káposzta, a savanyú uborka, az élőflórás joghurt, a kefir, a kovászos kenyér vagy a jellegzetes tejipari melléktermék, az író is. Mindegy, hogy étel vagy táplálékkiegészítő formájában visszük be a szervezetünkbe, a lényeg, hogy tartalmazzák az elegendő mennyiségű organizmusokat.

A probiotikumok mellett fontos megemlíteni a prebiotikumokat is, melyek emésztetlenül képesek a vastagbélbe jutni, ahol aztán a hasznos baktériumokat táplálni tudják. Prebiotikumot tartalmaz a zab, búza, banán, hagymafélék, anyatej vagy az érett sajtok.

3

Szóval mindkét alternatíva jó, a különbség hogy egy kapszula sokkal több probiotikumot tartalmaz, mint egy pohár kefir, így az előbbi alkalmazása célszerűbb például egy fertőzésnél.

Mikor ajánlott alkalmazni?

  • Egy antibiotikum-kúra alatt és után kifejezetten javasolt probiotikumot szedni, mert az antibiotikum válogatás nélkül pusztítja el a „rossz” baktériumokat a „jókkal” együtt. Az antibiotikum okozta károkat probiotikummal orvosolhatjuk vagy előzhetjük meg.
  • A stressz csökkenti a szervezet ellenálló képességét, beleértve a bélflóra esetleges zavarát is. Az egyensúlyi állapot újra eléréséhez járulnak hozzá a probiotikumok.
  • Segít megelőzni, illetve enyhíteni a felső légúti megbetegedéseket, mint a nátha vagy az influenza.
  • A probiotikumok nem csak az emésztőrendszerre vannak pozitív hatással, alkalmasak a felborult hüvelyflóra normalizációjára, így hüvelyfertőzések esetén is ajánlott a szedésük.
  • Továbbá haspuffadás, hasmenés, székrekedés, emésztési zavarok, gyomorhurut vagy irritábilis bél szindróma (IBS) fennállásakor is érdemes a probiotikumok szervezetbe juttatása.

4.jpg

Hogyan fejtik ki előnyös hatásaikat?

A probiotikumok többféleképpen tudják megakadályozni a kórokozók elszaporodását, megelőzve a bélflóra egyensúlyának felborulását. Egyrészt a probiotikumok nem hagynak teret a bélfalon a kórokozók számára a megtapadáshoz, melyek így nem jutnak elég tápanyaghoz és idővel elpusztulnak.

Továbbá szintén pozitív tulajdonsága a probiotikumnak, hogy hatással vannak a citokinek termelődésére. A citokin egy olyan molekula, ami a sejtkommunikációban játszik szerepet, vagyis információkat ad át, méghozzá a falósejteknek, más néven fagocitáknak, jelen esetben a kórokozók hollétéről. A falósejtek így már tisztában vannak a kórokozók helyzetéről, amelyeket bekebelezéssel pusztítanak el.

5

A kórokozók alapvetően lúgos környezetben érzik jól magukat, azonban a hasznos baktériumok rendelkeznek a tejsavtermelés tulajdonságával, a tejsav pedig savassá teszi a baktériumok környezetét, ami a kórokozók elpusztításához vezet.

A probiotikum bevitel akármelyik formáját is választjuk, túladagolni nem igazán lehet, ha az előírtnál több került fogyasztásra hasmenés léphet fel.

Képek forrása: Pixabay.com, Pinteres.com

Reklámok