INSIGHT útinapló: Poprád és Prága

Jelezte a főnököm, hogy sok szabadnapom van még, az év vége is nagyon közeleg, szóval pihenhetnék egy kicsit. Akkor döbbentem rá, hogy idén még csak egy hetet voltam szabadságon, és a fáradtság jelei valóban kezdtek mutatkozni rajtam. Tanakodtunk a vőlegényemmel, hogy hova is mehetnénk, ami nem húzza le így Karácsony előtt a költségvetésünket, autóval könnyen megközelíthető, és az utazásunk alatt mégis gyönyörű helyeket fedezhetünk fel? Így esett a választásunk egy rapid “csehszlovák” körutazásra.

Poprád (Szlovákia)

Poprád tipikusan az a település, amely minden évszakban gyönyörű! Szerelmesei vagyunk a hegyeknek, szóval nem is volt kérdés, hogy Szlovákián belül hol foglaljunk szállást. Poprád ugyanis a Magas Tátra hegység kapuja, és épp ezért idegenforgalmilag az egyik legerősebb település Szlovákiában. Szerencsére most még nem voltak sokan, hiszen a síszezon bőven odébb van még, így nyugodtan élvezhettük a környék csöndességét, és az ott lakók vendégszeretetét.

 

Mivel összesen egy hetet terveztünk eltöltetni Szlovákiában és Csehországban, így egy gondosan átgondolt aktív pihenés kerekedett belőle, ami nem teljesen a pihenésről, de annál inkább az élmények és a hihetetlen vizuális ingerek befogadásáról szólt. Két biztos pontja volt a szlovák tartózkodásunknak: felmenni a Lomnici-csúcsra, és megnézni a Csorba-tavat.

A Lomnici-csúcs (Lomnický štít) a Magas Tátra legmagasabb és leglátogatottabb helye Szlovákiában. 1940-ben építették ki a csúcson a még most is működő (és természetesen mára már modernizált) drótkötélpályát, ami három szakaszból áll attól függően, hogy milyen magasra szeretnénk feljutni. Borzasztó nagy szerencsénk volt az aznapi időjárással, mert gyönyörű, napsütéses időnk volt, így váltottunk egy retúr jegyet a 2634 méter magasan fekvő csúcsra, amit valóban kár lett volna kihagyni, mert elképesztő látványban volt részünk!

 

A drótkötélpálya második szakaszában felfedezhetünk egy különleges formájú épületet, ami nem más, mint egy obszervatórium (csillagvizsgáló). Eleinte csak meteorológiai mérésekre használták, később már mostani, eredeti funkcióját is betöltötte. A pálya ugyanezen szakaszán, a völgyben találjuk a természetes módon kialakult Kő-pataki-tavat, amit mi most befagyva csodálhattunk csak meg.

IMG_4383

Mondani szokták, hogy a csúcson kell abbahagyni, így leereszkedtünk a hegyről, és a Csorba-tó felé vettük az irányt. A Csorba-tó (Štrbské pleso) a második legnagyobb tó a Tátra déli oldalán, 1346 méter tengerszint feletti magasságban. Nevét az alatta fekvő Csorba faluról kapta. Ha időnk engedi, mindenképp sétáljuk körbe a tavat, és az ott található hangulatos éttermek egyikében melegítsük fel a kihűlt testünket egy kupica Tátrateával, és együnk egy finom sztrapacskát.

IMG_4394IMG_4403IMG_4404IMG_4406

Prága (Csehország)

Poprádból kicsekkolva egyenesen Prága felé vettük az irányt. Kisebb részt anyagi megfontolásból, nagyobb részt azért, mert így gyönyörű helyeken mehettünk keresztül autóval, de csak csehországi autópálya matricát vettünk. Ez jelentősen megnövelte a kocsiban töltött órák számát, de a kisebb települések és a hegyek között elkocsikázott idő szépsége nem mérhető össze az autópálya egyhangú szürkeségével.

IMG_4422

Prága a Cseh Köztársaság fővárosa, és egyben legnagyobb települése is. A város kilenc dombra épült, ahol 31 km hosszan kanyarog a Moldva folyó. Turisztikailag az egyik leglátogatottabb európai város, amiről mi is meggyőződhettünk, mert bármerre is mentünk, iszonyú tömeg hömpölygött mindenütt! A parkolási nehézségek fényében (tényleg tele van a város) – no meg azért, mert szeretjük megismerni a helyi tömegközlekedés szépségeit is -, a szállodában hagytuk az autónkat, váltottunk egy-egy napi jegyet, és nyakunkba vettük a várost.

IMG_4468

Prágában három metróvonal működik, mi az egyiket ki is próbáltuk. A szerelvények modernek (nem jellemző az öngyulladásuk…), de az állomások inkább az itthoni M3-as metróvonaléhoz hasonlítanak. A metró után villamosra szálltunk, hogy végül elérjünk egyik úticélunkhoz, a Prágai várhoz. A villamosok meglepően sűrűn járnak itt. A várhoz a 22-es, illetve a 23-as villamos visz minket a legközelebb.

A Prágai vár Prága legrégebben lakott része, a cseh főváros egyik történelmi negyede. A vár és a Várnegyed (Hradčany) két külön városrésznek számít. Európa legnagyobb várkomplexuma, a Guinnes Rekordok Könyve szerint pedig a világ legnagyobb ősi vára. A fallal kerített várnegyed volt a cseh király székhelye, valamint ma már itt található a cseh köztársasági elnök irodája.

A vár egyik része a lenyűgöző Szent-Vitus-székesegyház (Katedrála svatého Víta), amely a prágai főegyházmegye főtemploma. Itt nyugszanak a cseh királyok, az épület pedig a gótikus és neogót építészeti stílusok tökéletes példája. Monumentális, lenyűgöző és felfoghatatlan. Az ember képes tátott szájjal hosszú percekig időzni előtte, de még akkor sem biztos, hogy a látottakat képes befogadni. Ezt a székesegyházat egyszer mindenkinek látnia kell élőben! A vár és a várnegyed körbejárása majdnem egy egész napos program. A végére jól el is fáradtunk, úgyhogy tömegközlekedéssel bementünk Prága főteréhez, amit most nem teljesen tudtunk megcsodálni, mert szinte minden épületet felújítanak, de a szűk kis utcák, a hangulatos éttermek és árusok abszolút szívmelengetőek voltak.

 

Prága másik kihagyhatatlan látványossága a Károly híd (Karlův most), amely Európa legrégebbi hídja, Prága egyik szimbóluma. Mi nagyon nehezen viseltük a hídon zúgolódó tömeget, de azért végigmentünk rajta. A kilátás innen is pazar, hihetetlen hangulata van Prágának! Ha erre járunk, a helyi kézműves söröket mindenképpen kóstoljuk meg, és véletlenül se hagyjuk ki a sertéssültet knédlivel.

IMG_4501

Képek forrása: Csóka Szilvia

 

Reklámok