Vitamin kisokos

Maga a vitamin szó annyit jelent: az élethez szükséges anyag. Vagyis a vitaminok olyan szerves vegyületek, melyek nélkülözhetetlenek a sejtekben történő anyagcsere-folyamatokhoz, valamint részt vesznek az olyan biokémiai folyamatok szabályozásában, amelyek során a bevitt táplálék hasznosul a szervezetben, és belőle energia keletkezik. Egy szó, mint száz, a vitaminok elengedhetetlenek számunkra!

Csupán két vitamin előállítására képes a szervezet, az egyik a napfény hatására képződő D-vitamin, a másik a normál körülmények között a bélbaktériumok által termelődő K-vitamin. Az összes többi vitamin bevitele a mi felelősségünk, ha valamelyikből hiány van, akkor megbomlanak az egészséges élettani folyamatok, melyek az immunrendszer gyengüléséhez és betegséghez is vezethetnek.

Gyakran vitatott kérdés, hogy szükségünk van-e egyáltalán vitaminok vagy más táplálékkiegészítők fogyasztására. Sokan vélekednek úgy, hogy ha kiegyensúlyozottan és sokoldalúan táplálkozunk, figyelve az ételek minőségére és mennyiségére, akkor a vitaminokból, ásványi anyagokból és nyomelemekből is kellő mennyiség áll a szervezet rendelkezésére. Azonban a táplálékaink ma már nem olyan minőségűek, mint néhány évszázada vagy akár évtizede, már maga a termőtalaj is bizonyos hiányokban szenved, hogy nőhetne azon teljes értékű növény?

A vitaminokat leggyakrabban aszerint csoportosítjuk, hogy vízben vagy zsírban oldódóak. A vízoldható vitaminok felesleges része néhány óra után egyszerűen csak kiürül a szervezetből a vizelettel együtt, a zsírban oldódóak hosszabb ideig elraktározódnak a szervezetben. Az utóbbinál ezért is fontos odafigyelni, hogy ne lépjük túl adagolásnál az ajánlott dózist. Nem nehéz megjegyezni, hogy melyik miben oldódik, mert zsírban csak az A-, D-, E-, F- és a K-vitaminok oldódnak, az összes többi vízben oldódik.

Nézzük meg néhány vitamin élelmiszerből való forrását, illetve hogy mire fejti ki hatását!

A-vitamin

Tökéletes A-vitamin forrásként szolgál a tojás, a tejtermékek, a máj, a sárgarépa, illetve a sárga gyümölcsök. Elsősorban a szem egészségéért felelős, jó szürkületi vakság (farkasvakság) ellen, de növeli az immunrendszer ellenálló képességét, tehát szedésével hamarabb kigyógyulhatunk egy náthából is. Továbbá elengedhetetlen az ép csontok, bőr, haj, fogak és fogíny egészségéhez.

B6-vitamin

B6 -vitamin található többek között a búzacsírában, a búzakorpában, a májban, a tojásban, a tejben és a marhahúsban is. A szervezetben enzimek alkotórészeként funkcionál, részt vesz az aminosavak és az esszenciális zsírsavak anyagcseréjében is. Abból kifolyólag, hogy fő feladata az aminosavak átalakítása, így a fehérjebevitellel arányosan kell alkalmazni. Jótékony hatása, hogy csökkenti a menstruációs fájdalmakat, illetve az azt megelőző premenstruációs szindróma tüneteit.

4dca9dd262e66d2b65315927921be370

C-vitamin

A C-vitamin vagy aszkorbinsav szedése a leginkább elterjedt, de megtalálható csipkebogyóban, citrusfélékben, rengeteg gyümölcsben és a paprikában is. Enzimaktivációs szerepet játszik szervezetünkben, továbbá fontos szerepet tölt be a csont- és porcképzésben is. Segíti a vas felszívódását, így vérszegénység esetén alkalmazott vas mellé érdemes C-vitamint is szedni. Erős antioxidáns, ami azért fontos, mert a szervezetünkben jelen vannak úgynevezett szabad gyökök, melyek igen reakcióképes részecskék. Ezek károsítják a környezetüket, azáltal hogy elektront vesznek fel, vagyis oxidálják a velük érintkező anyagokat. Ezeket a részecskéket antioxidánsok képesek semlegesíteni, ugyanis a szervezet fontos molekulái helyett ők maguk oxidálódnak el.

D-vitamin

A szervezet nem táplálékon keresztül jut hozzá, hanem maga állítja elő a bőrt érő napfény hatására. Fontos a csontok és fogak kialakulása és épsége miatt, mert a szervezetnek szüksége van D-vitaminra a kalcium és foszfor beépüléséhez, fokozza az A-vitamin felszívódását, továbbá elősegíti a kötőhártya-gyulladás gyógyulását.

E-vitamin

Kiváló E-vitamin forrás a búzacsíra, a búzakorpa, a szójabab, a brokkoli, a spenót vagy a tojás. Ez a vitamin részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, fokozza a sejtek regenerációra való képességét, így erősíti az immunrendszert. Javasolt szívbetegek számára is az érelmeszesedést megelőző tulajdonsága miatt. Továbbá ez szintén egy antioxidáns, ami megvéd a fentebb említett szabad gyököktől.

Képek forrása: Pixabay.com, Pinterest.com

Reklámok