Fontos az ásványi anyagok pótlása

Szinte mindenki tisztában van azzal a ténnyel, hogy a vitaminok elengedhetetlenek az egészséghez. Azt már sokkal kevesebben tudják, hogy ha bizonyos ásványi anyagok és nyomelemek nem állnak rendelkezésre megfelelő mennyiségben, akkor nem tud minden vitamin beépülni, felhasználódni.

A szervezet nem képes előállítani semmilyen ásványi anyagot vagy nyomelemet, ezért táplálékkal vagy táplálékkiegészítőkkel kell gondoskodni bevitelükről, hiszen komoly zavar keletkezhet, ha valamely ásványi anyagból hiány van.

Nagyobb mennyiségben van szükségünk magnéziumra, foszforra, kalciumra és káliumra. Azonban bizonyos ásványi anyagokból naponta csak néhány ezred vagy milliomod grammnyira van szükségünk, ezeket nevezzük nyomelemeknek. Nyomelemekre is legalább annyira szükség van, mint ásványi anyagokra, mert számos biokémiai folyamat lezajlásában együtt vesznek részt, erősítik egymás hatását, tehát határozottan szinergizmus áll fenn.

yogurt-1442034_1920

Cink

Kiváló cinkforrás a búzacsíra, a tökmag, a tojás, a rák vagy a tengeri halak. Fontos szerepet tölt be az anyagcsere-folyamatokban, enzimalkotó, elősegíti az inzulin hormon termelődését, illetve az izomösszehúzódás normál működéséhez is hozzájárul. Nem elhanyagolható, hogy segít a prosztatapanaszok enyhítésében, a meddőség és az impotencia kezelésében. Fontos tudni, hogy a megnövekedett cinkbevitel rézhiányhoz vezethet, így fontos az utóbbi pótlása.

Foszfor

Található teljes gabonaszemekben, dióban, magvakban, halban és tojásban is foszfor, ami szintén nélkülözhetetlen a szervezet normál működéséhez. Rengeteg biokémiai folyamatban szerepet játszik, illetve hozzájárul a szív- és veseműködés szabályozásához. Fontos a növekedés és a szervezet regenerációja miatt, illetve a fogak és fogíny egészsége szempontjából is. Azonban oda kell figyelni, hogy a foszfor és a kalcium 1:1 arányban legyen jelen a szervezetben, ugyanis túlzott mértékű foszforbevitel esetén csökken a csontok és a fogak kalciumtartalma.

breakfast-2801031_1920

Jód

A jód kitűnő forrása a tengeri herkentyűk, mint a halak, rákok, de a tengeri alga és hínár is. Nagyon fontos a helyes mennyiségben történő bevitele, ugyanis a jód a pajzsmirigyhormonok alapanyaga, melyek legfőbb szerepe az anyagcsere szabályozása. Így ha többlet vagy hiány van a jódból, mindkettő intenzíven befolyásolja az anyagcserét, a hormonrendszer működését és a testsúlyt is. Jódhiány esetén a pajzsmirigy alulműködik, ilyenkor az orvos által megszabott fokozott jódbevitel elősegíti a fogyást, javítja a szellemi teljesítményt. Hozzájárul a megfelelő növekedéshez, az ép bőrhöz, hajhoz és körömhöz.
Magyarország talaja sajnos jódban szegény, így a megfelelő jódbevitelt a sók jódozásával próbálják biztosítani.

Kalcium

Nem csak a tejtermékekben található kalcium, hanem olajos magvakban, babban, szójában, szardíniában és lazacban is. A szervezetben ebből az ásványi anyagból található a legtöbb. A foszforral karöltve felelős az egészséges csontokért és fogakért, illetve magnéziummal együtt a megfelelő szívműködésért, illetve az ideges és izmok egészségéért. Hiánya következtében kialakulhat angolkór, vagy az időskorra gyakoribbá váló csontritkulás.

Magnézium

Magnézium található többek között spenótban, sóskában, kölesben, almában, fügében és kukoricában is. Szükséges a C-vitamin hasznosulása, több száz enzim, idegek és izmok normál működése miatt. Részt vesz a szervezetben történő szénhidrátok, nukleinsavak, fehérjék és zsírok anyagcseréjében. Nélkülözhetetlen az egészséges szívműködéshez, pozitív hatással van a keringésre és csökkenti a szívroham kockázatát.

Képek forrása: Pixabay.com

Reklámok