Miért nem tudom abbahagyni az evést? – Avagy a túlevés okai

Gondolkozz, mikor volt legutóbb, amikor evés után abszolút telinek érezted magad, de annyira, hogy már egy falat sem menne le a torkodon? Amikor szinte kipukkadásig etted a tortát egy barát szülinapján, vagy egy egész pizza és sült krumpli társaságában töltődtél fel egy hosszú nap után. Hogyan érezted magad utána? Szimplán csak el voltál telítődve és nem foglalkoztál a túlevéssel, vagy bűntudat és szégyen gyötört utána?

Egyszer-egyszer túl sokat enni teljesen normális. Azonban a túlevésnek van egy rendszeres és kényszeres formája is. Gyakran az evés az egyén egyetlen módja, hogy megbirkózzon a negatív érzelmekkel, aminek az eredménye bűntudat, szégyenkezés és letörtség.

foodfoodfood

Néhány ember számára a túlevés egy rendellenesség, melyet mértéktelen evészavarnak neveznek. Pontosan azok az emberek szenvednek ebben, akik rendszeresen – legalább heti egyszer – és megszállottan túl nagy adag ételt fogyasztanak el rövid idő alatt, és utána bűntudat és szégyenérzet várja őket.

Hogyan kezdődik?

Néhány esetben csak egy rossz, értelmetlen szokásból indul ki az egész, például a rendszeres TV előtti chips nassolásból. Azonban ennél gyakoribb az az eset, amikor érzelmi problémák vezetnek mértéktelen evészavarhoz.

snacking

Sokak számára a túlevés egy olyan ördögi kör része, ami egy fogyókúrával kezdődött. A kiváltó ok a testükkel való elégedetlenség, azonban túl nehéznek tartják a kúrához való ragaszkodást, és egy ponton eltörik a mécses némi kalóriadömping formájában. Ezt követően az illetőt szégyenérzet önti el, megint kevesebbet eszik, és a kör folytatódik tovább. Olyan ez, mint egy soha meg nem álló körhinta.

Hogyan kontrollálható a kényszeres evés?

Az egyik leghatásosabb megoldás, ha segítséget kérsz. Egyedül sokkal nehezebb megküzdeni a túlevés problémájával, főleg ha mögötte mély érzelmi sérelmek húzódnak. Szakemberrel való együttműködés nagyban megkönnyítheti a helyzetedet, és segíthet rájönni milyen lelki okok váltották ki az evési zavart.

pizza1

Fontos azonban magunkban is tudatosítani a dolgokat. Evés közben állj meg egy pillanatra, és kérdezd meg magadtól, hogy valóban éhes vagy-e még, szükséges tovább enned? Illetve az is idő, amíg tudatosul bennünk evés közben, hogy már nem vagyunk éhesek, elegendő ételt fogyasztottunk el, nincs szüksége a szervezetnek több ételre, ezért ajánlott lassabban enni, és nem pedig behabzsolni mindent a tányérról.

Képek forrása: Pinterest.com

 

Reklámok