Tegyél a szívinfarktus ellen!

Fontos, hogy mindenki tisztában legyen a szívinfarktus megelőzésének módjával, valamint a tüneteivel, mert ha időben felismerjük, életet menthetünk vele. Csak Európában évente 1,9 millióan halnak meg valamilyen kardiovaszkuláris megbetegedés következtében, mely nem kíméli sem a nőket sem a férfiakat, de még a fiatal korosztályt sem. Európában az emberek 52 százaléka szív- és érrendszeri betegség következtében hal meg. De tehetünk ellene, mert a szív- és érrendszeri betegségek mintegy 70-80 százaléka megelőzhető lenne megfelelő életmóddal és odafigyeléssel.

Mi a szívinfarktus?

A szív megfelelő működéséhez folyamatosan oxigénben dús vérre van szükség, viszont a szív nem veheti fel azt a vért, ami az üregein keresztül áramlik. Ezért egy koszorúérrendszer hálózza be a szívet, ami biztosítja a keményen dolgozó szívizmok megfelelő működését. Azonban ha valamelyik koszorúér elzáródik, vagy beszűkül, akkor a szívizomsejtek által igényelt oxigén nem jut el mindenhová, ami szívinfarktust idéz elő, vagyis a vérellátási elégtelenség miatt szívizomelhalás következik be. Azonban ha sikerül a vérellátást még időben helyreállítani, akkor csökkenthető vagy megelőzhető a szívkárosodás.

1

Tünetei

A szívrohamot nem egyszerű beazonosítani, mert a tünetek nagymértékben függnek a beteg korától, társbetegségeitől, az infarktus helyétől és az érintett szívizomterület nagyságától.

Jellemző tünetei:

  • mellkasi fájdalom/szorítás
  • karokba, vállakba – jellemzően a bal oldaliba – sugárzó fájdalom
  • ájulás
  • hányinger, hányás
  • halálfélelem

Kevésbé gyakori tünetei:

  • hasi fájdalom
  • hátba sugárzó fájdalom

Ha másnál vagy saját magunkon a szívroham tüneteit tapasztaljuk, azonnal hívjunk mentőket! (104)

3

A szívinfarktus okai, megelőzése

A dohányzás, alkohol, egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód, stressz, túlsúly, mind-mind növelik a szívinfarktus veszélyét. Az örökölt tényezőkön nem változtathatunk, viszont a többi rajtunk múlik, hogy az önpusztító vagy a kiegyensúlyozott, szívbarát életmód mellett döntünk. A csapból is az folyik, hogy a dohányzás mennyire káros, mégis szinte minden harmadik ember, aki szembejön velünk az utcán cigizik.

A dohányzás érelmeszesedést okoz: a rugalmasságából veszített érfalon szemcsék rakódnak le, amin aztán a vérlemezkék is megtapadnak, ezzel elindítva a vérrögképződés folyamatát. A vérrög elzárja az ereket, megakadályozva egy-egy érszakasz vérellátottságát, ami területtől függően szívinfarktushoz, agyvérzéshez, trombózishoz vagy tüdőembóliához vezethet.

4

A magyar konyhára igen jellemző, hogy zsírban és fűszerekben gazdag, de tápanyagban már kevésbé. Kerüljük a magas telített zsír-, cukor-, és sótartalmú ételeket, valamint fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt. Egy felmérés szerint, akik naponta legalább 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt elfogyasztanak, azoknál 7 százalékkal csökken a szívinfarktus veszélye.

Fontos, hogy szánjunk időt és energiát mozgásra. Próbáljunk beiktatni heti 1-2 alkalmat, amikor sportolásra, a lift helyett lépcsőzzünk, és ne mindenhova autóval közlekedjünk. A szervezetünk hálás lesz érte.

Képek forrása: pixabay.com, lifescript.com

Reklámok