Ismerd fel az alvási apnoe tüneteit!

Kávé reggeli előtt, ebéd után és uzsonna helyett. Nem vagy egy éjjeli bagoly típus, de koffein nélkül képtelen vagy túlélni a mindennapokat. Délután már csak az ágyadra tudsz gondolni, és inkább másnapra halasztod a nagy figyelmet igénylő feladatokat, hátha kipihentebb leszel. Ismerős a helyzet?

Ebéd után a legtöbben semmire nem vágyunk jobban egy kis kora délutáni szunyókálásnál. Nem sokkal egy főétkezés után ez teljesen természetes érzés, hiszen emésztés során az emésztőrendszerben fokozódik a vér- és oxigénellátás. A szervezet a megemésztendő táplálékra kezd összpontosítani, vagyis csökken a koncentráció képesség és könnyen beüt a kajakóma. Amennyiben ez az erőteljes délutáni fáradtságérzet nem csökken, hanem folyamatos és mindennapos, gondold át minden rendben van-e az alvási szokásaiddal. Tévhit az, hogy csak akkor lehet probléma az alvásoddal, ha reggel nagyon fáradtan ébredsz, illetve ha vissza tudsz emlékezni, hogy minden órában csekkoltad, vajon mennyit alhatsz még.

wake-up-right-way

Küzdhetsz súlyos alvási zavarral akkor is, ha az esti utolsó emléked az, amikor a párnára hajtottad a fejed, a következő pedig már az óra csörgése. Több oka is lehet annak, hogy az alvásod nem elég pihentető. Természetesen okozhatja a stressz vagy valamilyen éjjel jelentkező zajforrás, pl. ha a szomszéd hangosan tévézik még hajnali kettőkor is, az valószínűleg befolyásolja az alvásod minőségét, de sajnos nem mindig csak ennyiről van szó. Akár már fiatalon is állhat a nappali fáradtságérzet hátterében alvási apnoe. Az apnoéban szenvedőknél az alvás során rendszeresen légzéskimaradás jelentkezik, ezért a szervezet alvás közben nem jut megfelelő mennyiségű oxigénhez. A vér szén-dioxid szintjének növekedése hirtelen ébredéssel jár, ám ezekre a mini ébredésekre másnap nem emlékszik az érintett. A rendszeres hangos horkolás is jelezheti a problémát, habár erről leginkább a párunktól vagy egy családtagtól kaphatunk visszajelzést.

Man snoring and his wife covering ears

Éveken át tarthat, mire valaki felismeri a nem kielégítő alvási szokásait, és az emiatt jelentkező rossz közérzetet nem kávéval próbálja kezelni, hanem orvoshoz fordul. Ha felmerül a gyanú, ne habozzunk bejelentkezni alvásdiagnosztikai vizsgálatra, amelyet a társadalombiztosítás finanszíroz. Nem szabad félvállról venni az alvási szokásainkat, ugyanis a még fel nem ismert és kezeletlen súlyos alvási apnoéban szenvedők annyira fáradtak lehetnek napközben, hogy nagy eséllyel alhatnak el akár a volán mögött, súlyos közlekedési balesetet okozva ezzel. Ezenkívül a mindennap jelentkező oxigénhiányos állapot jelentősen növeli a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Amennyiben egy vizsgálat során bebizonyosodik az apnoe, az eset súlyosságától függően az orvos orrmaszk viselését írhatja elő éjszakánként, ez a maszk gondoskodik a szervezet alvás közbeni oxigén ellátásáról, valamint a tünetek megszűnéséről.

Ha legalább három tünet igaz rád az alábbiak közül, érdemes szakembert felkeresned!

  • alvás közbeni hangos horkolás
  • horkolást követő csendes szünetek, majd hirtelen felhorkantás (légzéskimaradás)
  • állandó nappali fáradtságérzet, monoton helyzetben fokozott alváskésztetés érzése
  • gyakori fejfájás
  • gyenge koncentráció képesség, teljesítménycsökkenés

 

Képek forrása: spleepscore.com, careeraddict.com, monthlygift.com

Reklámok